Thursday, 9 June 2011

C.I.N.T.A

Cinta ya perasaan jiwa semulajadi kita. Ia adalah fitrah yang menjadi salah satu sifat manusia. Nya juak wujud bila hati tertarik kpda yang dicintainya dngan penuh emosi dan gembira..
Dalam memenuhi keperluan untuk puas dalam cinta,manusia menghadapi krisis nilai. Insan yang mula asa jatuh cinta akn bersungguh utk mencapai kepuasan dalam cinta nya. Ada org yg menjadi butak dan kabur nilai akibat bercinta. Tapi bagi yang ada akal a.k.a bijaksana cdak mendambakan cara yang sesuai dan mulia untuk memenuhi kprluan cintanya ya. Insan mcm tok ingin hidup yang bersih dan penuh taqwa.

Sifat Cinta
Cinta ya suci,mahal dan tinggi tarafnya. Sifat cinta ya sempurna. Mun x, cinta akan cacat. Yalah cinta sebenar cinta.


Cinta Wujud Sejak Dilahirkan
asa cinta sedia wujud rh jiwa manusia sejak manusia ya lahir kt dunia. Cuma manusia akan melalui tahap2 kelahiran cinta bermula dari cinta kepada belaian ibu,ngembak kepada cinta kepada kekasih dan akhirnya setelah puas mencari cinta suci,maka akan cinta kepada Tuhan Wujudnya cinta itu x dapat didiat tapi dapat dirasa dan cinta sebenar cinta itu suci murni serta putih bersih…..

Cinta Bersedia
Bila smpy masanya di setiap tahap2 cinta,maka Tuhan menjadikan manusia ya bersedia menerima cinta itu.Pada mulanya jiwa ya bersedia menerima cinta,lantas sedia pulak untk berkongsi rasa kewujudan ngan dikasihi. Sedia utk mengikat setia serta saling memahami. Setia utk dipertanggungjawabkan kerana cinta. Sedia utk menyerah dirik pada yang dicintai. 
Cinta Itu Mengetahui
Pada asas sebenarnya cinta ya mengetahui. Orang yg bercinta tauk siapa yg patut dicintainya. Cinta x perlu bertanyak.Manusia boleh jatuh cinta tanpa membaca ilmiah atau novel tentang cinta. Cdak tauk apa yang perlu dilakukan. Tapi,cinta cuma tauk bercinta.Ia x tauk akan peraturan cinta jika x diberikan panduan.

Cinta Itu Suci
Sebagaimana yang banyak dikatakan orang,cinta ya suci. Sucinya cinta bukan bermakna ia x mengharap balasan. Cinta mengharap balasan cinta. Sucinya cinta bermakna ia x bernoda dan x juak berdosa yalah sifat asal cinta,ia suci bagaikan anak yang baruk lahir. Cdak yang kenal erti cinta akan cuba mengekalkan cinta ya sesuci mungkin. Mengekalkan cinta suci bermakna menjauhkan ia dari godaan nafsu yang xada batasan.Sbb nafsulah cinta suci jadi bernoda dan berdosa. 

Apakah itu Bukti Cinta?
Cinta perlukan bukti. Ramay org cyak bahawa bukti cinta ya ialah mengorbankan atau menyerahkan apa saja yang kekasih takorg mauk.Cdak percayak jika ya x berlaku,maka cinta ya x tinggi nilainya.
Sebenarnya anggapan ya xtepat!!. Jika aku berik semua yang nya mauk,apakah yang tinggal pada aku??? Benarkah nya cinta pada aku? bila nya maukn pengorbanan aku???
Cinta sejati x memusnahkan atau merosakkan dirik kekasih yang dicintai. Malah nya menjaga agar kekasih tetap suci dan
selamat sebagaimana sucinya cinta ya sendirik




No comments:

Post a Comment